DRONTEN - Met een mooie vijfde plaats is De Meerpaal de afgelopen twee jaar flink gestegen in het Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. In het onderzoek werd navraag gedaan naar de bekendheid, waardering en binding van merken in de Flevolandse cultuursector. “Als organisatie zijn we continu aan verandering onderhevig en we hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om op meerdere fronten een verbeterslag te maken”, aldus Hans Maris, directeur van De Meerpaal. “Dat we in zo’n korte tijd van plaats 9 naar plaats 5 klommen, vind ik een groot compliment voor de organisatie.”

Maris: “In 2019 en 2020 verrichtten we als team de nodige inspanningen om ons product- en dienstenaanbod te verbeteren. We stemden de theater- en filmprogrammering beter af op de doelgroep, wat resulteerde in dertig procent meer theaterbezoekers en tien procent meer filmbezoekers binnen één jaar. Ook de marketing rondom het kunstencentrum werd onder de loep genomen en kreeg een andere insteek. We draaiden meer online campagnes en organiseerden frequenter kijkdagen. Op die manier verlaagden we de drempel naar een cursus en nam het cursistenaantal zichtbaar toe.”

Mogelijkheden benutten
In het afgelopen seizoen – waarin de pandemie het nieuws overnam – liet De Meerpaal haar schouders nooit hangen. “Ondanks veel annuleringen bekeken we met elkaar vooral naar wat nog wél mogelijk was. Van online programmering en lessen tot social media campagnes en 1,5-meter-voorstellingen; waar we mogelijkheden zagen, hebben we ze benut. Het maakt mij trots dat we ook in deze lastige periode de binding op allerlei creatieve manieren hebben behouden en zelfs wisten te versterken.”

Smaakt naar meer
“De doorgemaakte groei van de afgelopen jaren, smaakt naar meer”, vertelt Hans Maris lachend. “We zien nog veel kansen liggen om de betrokkenheid van inwoners te vergroten en mensen en organisaties aan elkaar te verbinden. Want die verbindende rol is wat ons speciaal maakt. Ze zeggen niet voor niets: ‘de mens maakt de organisatie’. Dat is in ons geval ook echt waar. Door de veelzijdigheid aan disciplines en daardoor mensen, creëren we een hoge mate van betrokkenheid en zijn we een plek waar iedereen zich welkom voelt. Dat bouwen we de komende jaren graag verder uit.”

De Meerpaal neemt een mooie plek in op de lijst met ‘cultuurinstellingen met de sterkste reputatie onder Flevolanders in 2021’. De Top 10 ziet er als volgt uit: 1- Luchtvaartmuseum Aviodrome, 2- Lowlands, 3- Batavialand, 4- Museum Schokland, 5- De Meerpaal, 6- Agora, 7- Kinepolis, 8- Strandfestival ZAND, 9- Meerpaaldagen, 10- Bevrijdingsfestival Flevoland.